کد مقاله را وارد کنید !
بانک ها و نمایه نامه ها
بررسی تاثیر رنگ در پوشاک و اندام با مطالعه موردی بر طراح لباس، بیژن پاکزاد
دوره 1، شماره 3، 1404، صفحات 6 - 20
نویسندگان : نرگس خواجه احمدی* 1، مجتبی شیدا 2، زینب موسوی 3
1- گروه طراحی دوخت، دانشکده هنر و معماری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
2- گروه طراحی دوخت، دانشکده هنر و معماری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
3- گروه طراحی دوخت، دانشکده هنر و معماری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
چکیده :
احساس را می¬توان از راه¬های مختلف سنجید، ولی ادراک یک تجربه شخصی است. رنگ یکی از با اهمیت¬ترین عناصر چشمی است که در دنیای هنر، فرهنگ و بازاریابی وجود دارد. رنگ در بین انواع مختلف ارتباطات غیر¬کلامی، سریع-ترین روش برای ارسال پیام و معانی است. از نظر روانشناسی، رنگ¬ها می¬توانند تاثیرات روانی و احساسی متفاوت بر افراد داشته باشند چرا که تمام حواس، توسط رنگ¬ها تحریک یا فعال می¬شوند. رنگ¬ها دارای نیرو و انرژی درخشنده¬ای هستند که در ابعاد مختلف زندگی از جمله پوشش افراد نمود دارند و بسته به تیرگی، روشنی و خصوصیات درونی خود، می¬تواند بر زندگی فردی و اجتماعی هر شخص تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. برخی از افراد به طور دقیق نمی¬دانند که رنگ لباس¬هایشان در ایجاد سرزندگی، سلامت روح و روان و نحوه ارتباط آنها نقش دارند. این پژوهش که به صورت کتابخانه¬ای گرد¬آوری شده؛ هر شخص را متوجه تاثیر رنگ در سن، شخصیت و جایگاه اجتماعی، سلامت و روان خود می¬کند. همچنین عوامل موثر همچون فصل، نور، پارچه، ارتباط رنگ پوشاک با رنگ پوست و مو، ارتباط رنگ لباس با نوع اندام را، که توسط رنگ¬ها تحریک یا فعال می¬شوند، شناخته و آن را بررسی می¬کنیم. این مقاله همراه با مطالعه¬ای بر علت انتخاب رنگ زرد در طراحی¬های طراح ایرانی، بیژن پاکزاد (طراح کت و شلوار¬های رنگی ، عطر و طراح خودرو صورت گرفته است.
کلمات کلیدی :
بازدید امروز
48
بازدید دیروز
168
بازدید کل
134,681
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !