نشریه "مطالعات دوخت،طراحی پوشاک آپادانا" در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات دوخت،طراحی پوشاک آپادانا
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی نقش و رنگ کاشیکاری مسجد نصیرالملک و کاربرد آن در دکوراسیون منزل (کوسن و رانر)
دوره 1، شماره 1، 1403، صفحات 25 - 37
1- گروه طراحی دوخت، دانشکده هنر و معماری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
2- گروه طراحی دوخت، دانشکده هنر و معماری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
چکیده :
در معماری مساجد ایران نقش و رنگ به شاخصی کلیدی بهحساب میآیند. اکثر مسجدهای شیراز منسوب به دوره قاجاریه میباشند که دارای تزییناتی ازجمله کاشیکاری هفترنگ، معرق و کتیبهنگاری، معقلی، حجاری ارسی (شیشههای رنگی) مقرنس و گره چینی است. مسجد نصیرالملک شیراز با بهرهمندی از تزییناتی مانند کاشی هفترنگ که تقریباً در همهجای مسجد بهکاررفته به نگین مسجدهای ایران مشهور شده است. این مسجد به دستور حسنعلی نصیرالملک ساختهشده است. تجلی نقش و رنگ دو شاخصه مهم این بناست که هنرمندان این بنا استاد محمدحسن معمار استاد کاشیپز و استاد محمد حسینی نقاش شیرازی، با بهرهمندی از هنرهایی همچون کاشیکاری، مقرنس، آجرکاری، حجاری و غیره این بنا را تزیین کردهاند. مجموعه بنا از یک مسجد بزرگ و یک امامزاده با صحن و گنبد ورودی جداگانه تشکیلشده است. مسجد دارای صحن وسیع، دو ایوان روبروی هم دو شبستان کشیده، یکسر در ورودی، پر تزیین و یک رواق است. مسجد نصیرالملک، شیراز که در منابع مکتوب معماری مسجدی متفاوت تعریفشده سالهاست به یکی از کانونهای گردشگری شهر شیراز مبدل شده است. تفاوت این مسجد از مسجدهای همدوره خود یا مساجد با قدمت تاریخی بیشتر در شیراز احتمالاً این فرضیه را ایجاد میکند که ویژگیهای معماری این مسجد سبب این تفاوت است. در این مقاله سعی بر آن است که با بررسی نقش و رنگ مسجد نصیرالملک و نقش گل شاهعباسی در تزیینات بنای مسجد و کاربرد آن در دکوراسیون (کوسن ورانر) بهره گرفته شود.
کلمات کلیدی :